Promenad i Stone Town

- How much?
- 45 thousand
- No, thats to much...
- Ok, 35 thousand, or how much can you pay?
- 5 thousand
- Noooo, not enough...
- yees osv osv osv.

Så låter det i Zanzibars gränder precis hela tiden. Butikernas (hålen i väggarnas) ägare tar varje chans att sälja ett extra armband till ett extra högt pris. Begär dom 30 tusen för ett badlakan är det garanterat inte värt mer än 10 tusen och man kan vara hyfsat nöjd om man får det för femton.

Till vår fördel är att det finns 230141 olika butiker som säljer EXAKT samma grejer. Det och att vi är stenhårda förhandlare. Om säljaren inte behöver fråga sin chef om det är okej att sälja en pryl för föreslaget pris innan han säljer den har du betalat för mycket. Sådana är reglerna.

På den mentaliteten har vi idag handlat saronger, sandaler, armband och statyer med mellan 50 och 80 procents prut.

Dagens stora seger var att från 100 tusen schilling (500 kronor) pruta ner en staty till 20 tusen.

Nu avslutas kvällen med pasta, pizza och en espresso på Amore Mio, en italiensk restaurang mitt på stranden.

Ingen här har någon särskilt stor hemlängtan just nu.



Kommentarer
Christer

Tänk om man kunde pruta så här hemma. Då hade det varit roligt att shoppa.

2013-01-04 @ 19:43:38
Anonym

Låter Som ni har det bra. Fortsätt pruta . Vi är på gång hem idag. Kram till er alla . När åker ni hem?

2013-01-05 @ 11:14:28
Anonym

Låter Som ni har det bra. Fortsätt pruta . Vi är på gång hem idag. Kram till er alla . När åker ni hem?

2013-01-05 @ 11:14:30
Elisabeth Tomar fdLindgren

Hej,kom hit via instagram ,våra barn/ungdomars vägar verkar korsa varandra. Kul.
Er resa låter underbar,Afrika är en fantastisk kontinent.Hälsa familjen. Kram

2013-01-05 @ 12:21:12
Kicki

Hej Elisabet - kul att du hittat hit! Vi är nyfikna - vem är du mamma till?

2013-01-05 @ 17:18:41
Ingrid

Den anonyma var jag. Konstigt, skrev namnet men blev två inlägg istället,??

2013-01-06 @ 17:39:20
Anonym

Hej!
Ja men det var ett tag sen jag var här och skrev, nu kommer svaret på er fråga. Jag och min man Antonio har tre barn, Felicia , Kevin och Cornelia. Det är vår sons väg som ibland korsar er dotters.

Svar: Hej Elisabeth!
Att du svarar nu gör ingenting, jag håller fortfarande koll på denna bloggen! :) att jag känner din son stämmer, och det är kul att du hittat vår blogg genom oss :D
/Klara
Klara Rydebrink

2015-08-19 @ 14:17:41
Elisabeth

Det var jag som skrev senaste kommentaren men av något skäl försvann informationen om mig.

2015-08-19 @ 14:18:27
URL: http://kapverde.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0